onsdag 21 januari 2009

Förändring - så funkar det?

Lukas Moodyson i DN i dag:

Finns det några filmer som du tror har förändrat världen?

- Jag vet inte vad det betyder att förändra världen. Det är omöjligt att göra något som inte förändrar världen eftersom den i sig är föränderlig. Obamas föräldrar kanske såg en skitdålig film som de skrattade åt, vilket ledde till att de blev kära och han föddes. Den filmen förändrade i så fall världen.

En både sympatisk och kittlande tanke. En schysst handling i vardagen kanske förändrar mer än man tror. Ett leende till någon på tunnelbanan, ett ögonkast på gatan, ett uppskattande ord på jobbet, en bok jag köpte på impuls till en polare ... vilka dominobrickor sätts i rörelse?

(Parentetiskt vill jag tillägga att jag med detta inte menar att vi ska ersätta alla samhälls- och världsförbättrande åtgärder med leenden och vänliga ögonkast.)

Lite oroande också: Den där snubben jag gav fingret vid övergångsstället i morse - vad gjorde han sedan? Misshandlade sin fru? Körde för fort och körde på någon?

Inga kommentarer: