lördag 10 januari 2009

Mänsklighet efterlyses

Tanks dödade 8. 792 dödade på två veckor. Norsk hjälpbil träffad - Norsk Folkehjelp misstänker att de blivit ett mål. Ingen av sidorna vill acceptera FN:s resolution om vapenvila. USA stödjer texten i densamma men vill inte skriva på (!) Påståenden om att barn används som mänskliga sköldar.

Och detta är bara exempel på förmiddagens rubriker. Som mina tre barn har läst. I bilen på väg till skidbacken ombeds jag förklara. Det går väl ... sådär.

Men dessa rubriker och vad som ligger bakom dem är inte det enda som gör mig matt i själen. Det är också det som händer här och där och överallt, i krigets spår. Låt mig ta två exempel:

1. Surfa runt i bloggosfären ett slag. Det är som att gå runt på skolgården under ett slagsmål. Alla vet vem som började. Alla väljer sida. Med stirrig blick och svettiga pannor. Blodfyllda reptilhjärnor. Som min katt när den känner doften av annan katt. Eller skadad råtta.

Jag har själv letat efter lämpliga demonstrationer. Man vill ju känna att man agerar. Men till syvende och sist går jag inte dit. Det kanske är fel, men: det beror inte på lathet eller ignorans. Det beror på att jag mår illa av den stridsvilja kriget väcker. Jag kan inte värja mig från känslan av att krig göder dåliga sidor hos oss, även när vi höjer våra röster mot just kriget.

Om ni inte alls fattar vad jag menar, gå då ut i bloggosfären och lyssna. Om hälften av vissa svenska bloggares förställningar om israeler respektive palestinier vore sanna, då borde man lämpligen sätta upp ett elstängsel runt hela regionen och låta dem ta kål på varandra. Så många är dt nämligen som tvärsäkert uttalar sig om respektive stats/folks/religioners uselhet att om man lägger samman bilderna liknar det mest Dantes 9:e och 10:e krets.

Jag är hemsk som tänker tanken, men här kommer den: Jag misstänker att en och annan som nu engagerar sig så hett kommer att känna viss tomhet den dag kriget tar slut.

2. Vad är det med krigsfotografier som är så läskigt? Skräcken, sorgen, blodet - förstås. Men också detta att bilderna är så ...välkomponerade. Människor på flykt fotas till exempel ofta framifrån. Fotografen står alltså riktad mot det som människorna flyr ifrån. En rimlig aktion från fotografens sida vore att springa åt samma håll som de flyende. Bilder tagna på det viset, i flykten - jag tror att de skulle kännas mer trovärdiga. De skjuter därborta! Spring för helvete!

Nu menar jag inte att det vi får se är regisserat i så motto att det vi ser inte är sant. Jag tror visst de gestaltar något som finns, fullt ut. Men det som äcklar mig är känslan av att det finns en estetik, ett slags konstnärsskap som bredrivs här. Och, givetvis, en geschäft. TV-kanaler, fotografer, korrar - jag kommer inte ifrån känslan av att de samtidigt som de gör det nödvändiga - rapporterar - också tar positioner, slåss om marknadsandelar.

Nej, jag tycker inte att vare sig journalister eller vanliga Svenssons ska lägga sig ner och käka ostbågar, spela tv-spel och onanera istället för att protestera mot kriget.

Men jag önskar att vi kunde vara ... mänskligare.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=872328

14 kommentarer:

Charlotte W sa...

"Jag mår illa av den stridsvilja kriget väcker." Jag förstår dig, verkligen.

Harry Harrysson sa...

Som representant för "den ena sidan" så försöker jag få fram lite fakta som inte syns i svenska media, läs t.ex. http://israelisverige.no-ip.info/blog/?p=16

Läs http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/iraq/article3998990.ece

Läs http://www.iht.com/articles/ap/2008/03/12/africa/ME-GEN-Israel-Palestinian-Surgery.php

Under första halvan av 2008 kom nästan 7000 sjuka från Gaza till Israel för att få vård.

Och så vidare. Mer än 10000 missiler föll över civila i södra Israel sända från Gaza under 8 år, och media reagerade lika lite som FN. När slutligen Israel tvingas göra något åt det så börjar hela världen yla om att de inte får försvara sej. Eller att de ska göra det "proportionellt" - vilket en del uppfattar det som om att Israel ska ta de nästa 8 åren och slumpartat plutta iväg 10000 raketer av äldsta modell....

Israel måste försvara sig men har faktiskt inte tid med krig - de har flera hi-tech utvecklingsföretag på Nasdaqbörsen än hela Europa tillsammans! Arabländerna inte ett enda......

Vill du veta lite fler helt vanliga fakta läs min blogg http://israelisverige.no-ip.info/blog

jdi-y sa...

Det är alltid intressant med info. Sedan får man försöka värdera den. Personligen är jag benägen att lita mest på info från de som inte ställer sig på någons sida.

Därmed inte sagt att jag tycker att man inte SKA ta ställning.

Unknown sa...

Att mycket hat och ilska kommer ut under demonstrationer tycker jag inte är så konstigt. Hade vi demonstrerat mer och oftare, och om demonstrationerna fått större effekt, tror jag att det hade gått lugnare till. Men nu går människor och samlar på sig så mycket ilska och besvikelse över så mycket som är så fel och orättvist i världen, att när det sedan är dags för demonstration så riktas alla dom känslorna mot saken demonstrationen i fråga gäller, och ett fåtal kanske tappar greppet. Att media bara tycker om att rapportera om demonstrationer där man vandaliserat eller haft bråk med polisen gör ju inte saken bättre..
Att hitta något nytt att kämpa för den dag kriget tar slut lär inte vara svårt så som världen ser ut.

Harry Harrysson sa...

Det är lite som att enbart läsa nyheter om Sverige i norska tidningar.

Läs regelbundet en webbsajt som http://www.jpost.com/ som är tämligen neutral i Israel, så ser du så småningom skillnaden mellan terrorism och försvar emot terrorism - nåt svenska media finner allt svårare. Jag har lärt mej i 38 år. Och nej, jag är inte jude.

http://israelisverige.no-ip.info/blog

jdi-y sa...

André: Du har nog en poäng där. Säkert är det bland annat frustration över en mängd olika saker - alltifrån världssvält och krig till långa köer till arbetsförmedlingen - som föder ett behov av att ha en motståndare att tuppfajtas med. Men jag tror inte det är hela sanningen.

Att demonstrera FÖR fred tycker jag är mycket sympatiskt.

Att jag själv inte gjorde det beror nog som sagt på att jag fått en överdos av demonstrationer MOT saker, av polariseringen, av föreställningen om att det alltid finns en syndabock.

Här är en bloggpost som formulerar det jag tycker bättre än jag själv förmår: http://newsmill.se/artikel/2009/01/05/hur-nar-vi-en-realistisk-losning

En sådan demonstration som han beskriver - jag lovar gå i första ledet.

jdi-y sa...

Harry: Här är ett ex på vad jag menar med info som inte känns så belastad av sympatier för ena eller andra sidan:

http://newsmill.se/artikel/2009/01/08/kriget-i-gaza-drivs-av-konflikten-mellan-iran-och-arabstaterna

Harry Harrysson sa...

Jag tror nog också att en artikel jag skrev på Newsmill http://newsmill.se/artikel/2009/01/01/paradiset-gaza
är rätt "neutral" om än man kan ana vissa sympatier.....

Jorge Leonardo sa...

"En israelisk flygofficer sade till den israeliska arméns radiokanal att flygvapnet fått order av ÖB Dan Halutz att rasera tio höghus i södra Beirut för varje Hizbollah-raket som träffar storstaden Haifa i norra Israel."
(Expressen i dag 06-07-24, nätupplagan)

En sådan order är inget annat än en order om att utöva statsterrorism, och ett brott mot civilbefolkningens rätt enligt Genevékonventionerna att vara fredade. Är det någon som tror att USA.s utrikesminister kommer att uppmana Israel att sluta med sina angrepp mot den oskyldiga civilbefolkningen?

Harry Harrysson sa...

OK, förklara vad Israel ska göra när terroristorganisationer som Irans bandhundar Hizbollah och Hamas intimt beblandar sig med sina fruar och barn och förvarar sprängämnen och raketer i skyddsrummen i källaren!

FN har totalt gjort bort sej med UNIFIL, och Israel har aldrig någonsin kunnat lita på någon annan än sig själva. Varför sa inte FN det blekaste grand under de 8 år som Fatah coh Hamas och de andra i Gaza bombarderade civila i södra Israel med 10000 raketer och granater???

Jorge Leonardo sa...

Harry, har du lite fakta om hur många palestinska och israeliska barn har dött sedan det som kallade kriget (28 dec 2008)började?

Harry Harrysson sa...

Jag har inga sådana uppgifter eftersom de är totalt irrelevanta mer än som rena fakta - och för barnens föräldrar. De lär vara lätta att hitta.

Hamas använder arabiska barn avsiktligt som mänskliga sköldar, israelerna bygger skyddsrum till och med på lekplatserna för SINA barn. Ska israelerna lida för det? Vad vad det jag såg nånstans - att Hamas hade avlivat 75 Fatahfolk i Gazaområdet sedan kriget startade.

Som jag sa i början kom redan första halvan av 2008 bortåt 7000 sjuka från Gaza till Israel för sjukvård, många andra uppgifter kan läsas på http://israelisverige.no-ip.info/blog/?p=142

Säg såhär för att vara konstruktiv:

1) Hamas slutar sända raketer och importera fler vapen. Då slutar omedelbart Israel attackera.

2) Israel hade gärna återfört tiden till 2005 då araberna i Gaza fick alla möjligheter att fungera ekonomiskt - mer än 3000 väl lönande växthus, flyg, hamn, Israel har lovat köpa från deras enorma gasfyndigheter.

3) Hamas gör helt om sin Charter, sina stadgar, som enbart går ut på att förinta alla judar och eliminera Israel.

Låter inte det som rimliga krav? Eller ska man inte kräva något av Hamas? Som att erbjuda ett ekonomiskt

vänstervind sa...

harry
Fakta; 300 Palestinska barn under 5 år
135 Palestinska Kvinnor plus gamla,civila etc total 1.100 personer

10 israeliska soldater 3 av de dödades av sina egna kmarater (misstag)
3 civila

http://sites.google.com/site/informacionsocialorg/fotos--palestina-el-dolor-que-no-cesa

http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2009/01/200911591418168902.html

Harry Harrysson sa...

Ja, det är våldsamt otäckt att Hamas kontinuerligt avfyrar raketer från skolor, moskéer, bostadskvarter, sjukhus och till och med UNRWA:s lokaler. Det är en av de värsta brotten mot folkrätten, att använda sina barn och fruar som mänskliga sköldar! En snabb översikt av alla folkrättsbrott Hamas ägnar sig åt kan du se på http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1231866576202&pagename=JPArticle%2FShowFull