söndag 11 januari 2009

Formel för tändvätska

Nu, åtminstone för ett ögonblick, till mer prosaiska ting. Och positiva. Vi måste göra positiva saker. När vissa river måste andra bygga upp.

Jag är av diverse just nu ovidkommande orsaker i ett läge där jag dagligen måste producera saker som inte fanns där igår. Jag klagar inte - det är ingen som slängt uppdraget efter mig. Men hur det än är: vissa dagar lyser skaparkraften med mindre låga än andra.

Söndagar är i mitt fall överrepresenterade därvidlag. Jag ägnade därför morgonen åt att smita undan. Lusläste DN och bläddrade bland böcker jag nyss läst och sådana jag planerar att läsa. Och jag stötte raskt på en formel för tändvätska:

a. "Enligt honom [Ernst Billgren] är självkritik en stoppande kraft: 'Bättre att göra något och sedan försöka tycka det är bra (som många gör med sina barn), än försöka göra om det man gjort till något bra (som tyvärr vissa också gör med sina barn)'". (DN 11/1, pappersupplagan)

b. "Det finns ingen fantasi. Det finns finns bara det som kommit in i huvudet på ett eller annat sätt. Och kommer ut i andra kombinationer." (Ur C J De Geers tjusiga självbiografi)

Om man lägger ihop a och b så ska man alltså ta något som finns i huvudet bara, eftersom det är det enda som finns, och så göra något av det, utan så mycket idéer om stil och smak - och sedan försöka komma på vad som är poängen med det som blev och lära sig gilla det.

Jag gillar det receptet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbart!