söndag 22 februari 2009

Annika Norlin

Jag rågillar Annika Norlins två projekt - Hello Saferide och Säkert!

Jag gillar plattor som heter "More modern short stories from ...".

Jag gillar hennes norrländska uttal ("själv" med motorvägsbrett "ä" och tremetersnötjocka "l"), hennes okonstlade röst, de snygga popmelodierna med alla "aaaaaa"-partier.

Och jag gillar hennes texter. Egensinniga oblyga tankar och känslor förklädda i slagfärdiga vardagsbilder. Som dessutom är listigt försåtminerade.

Därför klickade jag glatt in mig här, där AN skriver om poptextförfattare hon gillar. Sidan är nystartad, hon har bara tagit upp ett dussin namn, men i min bok finns det redan fyra goda skäl att hålla koll på den:
1) Sidan heter "Waiting around to die" (och om det är ngn som till äventyrs inte känner igen den titeln så anbefalles han/hon genast att lyssna in sig på Townes van Zandt) - bara en sådan sak.
2) Bland det första dussinet bidrag finns I want you (Costello), The outdoor type (Lemonheads) och Jag står här på ett torg (Ulla Sjöblom + Lars Forsells geniala antikrigsöversättning) - bredd och briljans!
3) Hon verkar ha ett egensinnigt öga även när hon skriver om andras texter.
4) Jag fick flera stalltips på en kvart.

Inga kommentarer: